Five Gone Sailing

View Original

Ebeltoft og genakker sejlads

Endelig tid til weekendtur

Vi har længe luret lidt efter at få smidt fortøjningerne og komme ud af Egå Marina og på tur igen.

Det var efterhånden en måned siden vores gode skib havde været ude og lufte sejlene så det var virkelig tiltrængt. Det gjaldt i særdeleshed også os andre. Det kan godt mærkes at hverdagen igen ruller med arbejde, skole, vuggestue, madpakkesmøring osv. Ikke altid en fornøjelse, så da vi endelig kunne se muligheden for at komme afsted smuttede vi.

Agten for tværs og samme halse fra Egå til Ebeltoft

Det blev en tidlig afgang fra Egå Marina. Vi var taget ned på båden om fredagen og tidlig lørdag morgen kunne vi smide vore fortøjninger og smutte ud i Aarhusbugten.

Vi havde godt luret, at der ikke var meget vind men for fuld sejl gik vi alligevel 4.5 knob. Det var sådan set okay tænkte vi.

Nu er der bare det, at vi har fået en fed 80’er farvet genakker med da vi købte båden. Den har været luftet der hjemme på græsplænen og står virkelig flot. Ingen fejl og tydeligvis ikke brugt særlig meget.

Så da vi kom små 500 meter fra land, blev den hevet op på fordækket og monteret og hevet op i masten. Den er heldigvis med sok, så virkelig nem at arbejde med.

På med skødet og mens kaptajnen hev sokken til vejrs trak Tristan godt i skødet.

WOW - fra første øjeblik var vi solgt. I stedet for at gå 4.5 knob gik vi nu næsten 6 knob for storsejl og genakker. Bagbords halse og kursen sat mod Sletterhage fyr som vi rundede og derfra kunne vi lige akkurat holde genakkeren flyvende på det sidste ben mod Ebeltoft.

Da vi rundede først styrbord bøje ud for Bogens Hoved smed vi sejlene og startede motoren så vi sikkert kunne navigere ind i marinaen. Vi havde ikke tidligere sejlet ind til Ebeltoft Skudehavn, men fandt hurtigt ud af, at der var nogle meget lavvandede områder på vej ind. Så med lidt zigzag sejlads kom vi sikkert i havn og smidt melody på en langskibs plads.

Skøn eftermiddag og aften - Men natten var hård

Når vi kommer i havn et nyt sted, så prøver vi altid at starte ud med en gåtur.

Uanset hvor langt vi har sejlet, så er det som om at vi alle bare trænger til at komme ud og strække benene.

Så da vi havde fået samlet klapvognen, pakket en snack, skiftet Konrad og ja, tusind andre ting som hurtigt tager en time. Så smuttede vi afsted og bevægede os op mod byen.

Vi har flere gange besøgt Ebeltoft i bil. Men det er virkelig noget andet at besøge steder man kender i forvejen, via vandvejen. Oplevelsen bliver en anden og meget mere idyllisk. Det er svært at beskrive, men vi nyder byen på en helt anden måde.

Ebeltoft er fantastisk hyggelig og vi kunne nemt have brugt flere timer på at slentre rundt og lure butikker. Men med 3 unger på slæb hvor Konrad kun er 11 mdr. så melder sulten sig ret prompte ved 17 tiden. Så det er lidt bagkanten. Specielt efter en sejltur hvor trætheden også er at mærke.

Tilbage i skudehavnen fik vi smidt lidt mad på gasgrillen og ellers nydt maden i cockpittet mens solen langsomt gik ned over vigen. Ungerne var virkelig trætte, så efter maden ville de bare gerne se en film og Konrad blev lagt i seng.

Når først alle ungerne sover, så falder der virkelig en skøn ro over båden. Betina og jeg plejer altid, hvis vejret tillader det, at sætte os op i cockpittet og nyde stilheden. Se hvordan lyset langsomt forsvinder og erstattes af en oplyst himmel af de omkringliggende småbyer. Det var tydeligt at Aarhus ikke var langt væk, for den lyste tydeligt himmelen op.

Vi havde håbet, at vi bare kunne kravle til køjs og nyde en god lang nattesøvn. Men sådan skulle det desværre ikke gå.

Vi nåede kun lige at hoppe under dynerne, da Konrad vågnede. Tydeligt mærket af drømme og et helt tandsæt der valgte at presse mod gummerne gjorde ham helt hysterisk og slet ikke til at få til ro.

Så bliver natten hurtigt lang og pladsen på båden kan, under natten mørke, hurtigt føles trang. Igennem kommer vi altid, men det var ikke verdens mest veloplagte forældre, de to store vågnede op til.

Ud og hjem på samme vind

Og så ikke helt. . .

Vi gik ud på en nordvestlig vind og kunne sætte gå hjem fra østlig vind.

Til gengæld var det fortsat perfekt vejr til at sætte genakkeren. På første ben mod sletterhage fyr var vi godt poweret op. Men da vi så rundede sletterhage fyr og fik vinden ind fra agten, faldt båden meget mere til ro. Vi kunne for alvor nyde sejladsen mod Aarhus. Vi gik ca. 4 knob det meste af vejen men efter skødshoved tog den til af vi stak lige omkring de 7. Det var vi selv godt tilfredse med.

Det fede ved sejladsen er, når vi kan få de to store til at hjælpe. Norah og Tristan vil rigtig gerne hjælpe og de vokser virkelig med opgaven. Så da Genakkeren skulle ned, fik Norah besked på at tage roret og styre direkte med Egå. Tristan fik skødet og skulle slække når jeg sagde til. Så kunne jeg smutte ud på dækket og trække sokken ned og Genakkeren. De klarede begge opgaven virkelig flot. Og både Betina og jeg bliver ret imponeret over, hvor stort et ansvar vi egentlig kan ligge over på dem. De er trods alt kun 5 og 7.

Sikkert tilbage i havn… Og allerede klar til en ny tur.

Ret ofte når vi kun lige i havn igen, før vi kigger på hinanden og bliver enige om, at vi snart må afsted igen.

Heldigvis går der ikke helt så lang tid igen. Næste tur er allerede booket i kalenderen.

Denne gang med gode sejlervenner på årets løvfaldstur med Egå Sejlklub :-)